Info 1/2016 fra styret i Hallangspollen Va-Utvikling SA

1.  Årsmøte
Det vil avholdes årsmøte i Hallangspollen vann- og avløp SA  onsdag den 16. mars  ca. kl. 20, dvs.  etter  årsmøtet i Hallangspollen vel.  Samme sted.  Innkalling med årsregnskap blir sendt ut på forhånd.

2.  Fremdrift
Arbeidene med VA anlegget har så smått kommet i gang igjen etter en pause rundt jul og i den kalde perioden på nyåret.  Vær og temperatur framover legger en del føringer om når det blir fullt trykk på arbeidene igjen.

3.  Endringer i teknologi
Styret i HVASA har fremforhandlet en endring i kontrakten med Entreprenøren vedrørende teknologien som anvendes. De tidligere beskrevne isolerte kasser for rør er blitt erstattet med Isoterm rør med gode systemer for styring av varmekabler. Dette er en ny teknologi. Dyrere materialer, men enklere/billigere å anlegge. Dette medfører at vi får en mer moderne løsning, mindre inngrep i naturen, lavere driftskostnader i fremtiden, mer fleksibelt ift senere utbygginger og reparasjoner –  til samme pris. Mer info om dette på årsmøtet.

4.  Fakturering
Medlemmene i HVASA har nylig fått faktura nr 3, av 4, fra HVASA. Dette i henhold til betalingsplanen beskrevet på innmeldingsblanketten.

Siste faktura blir sendt etter hvert som arbeidet på den enkelte eiendom blir ferdig. Medlemmenes betaling til HVASA er ikke synkronisert med HVASAs betalinger til Entreprenøren, men HVASA må sørge for å ha midler når fakturaer fra Entreprenøren kommer, samtidig som HVASA ønsker enkel og forutsigbar administrasjon omkring fakturering av medlemmene.

HVASA har engasjert et regnskapsbyrå som bistår med fakturering etc. Utbetalinger og administrasjon av HVASAs konto skjer via klientkonto hos advokaten vi har engasjert.

5.  Betaling av entreprenøren
Når det gjelder HVASAs betalinger til Entreprenøren, så er det  foreløpig ikke utbetalt noe.

Avtalen mellom Entreprenøren og HVASA inneholder tydelige krav om ferdigstillelse og godkjenning av delleveranser før fakturering kan finne sted. HVASA har engasjert Sivilingeniør Erik Bjar som vårt byggherreombud. Han vil som uavhengig 3. part vurdere kvaliteten på arbeider og leveranser fakturert av Entreprenøren før betaling vil skje.

Betalingsmodellen i avtalen mellom Entreprenøren og HVASA er slik at det aldri betales noe før aktuell delleveranse er godkjent, og det vil alltid bli holdt igjen en del av betalingen som ikke vil bli betalt før hele anlegget er levert, godkjent og satt i drift. På denne måten ønsker HVASA å sikre at Entreprenøre er motivert for å levere kvalitet i alle ledd, samt å motivere for fullstendig ferdigstillelse så raskt som mulig.

6.  Underentreprenører
Entreprenør har engasjert en underentreprenør, som igjen leier inn sine ressurser. En vesentlig andel av ressursene som utfører manuelt arbeid er «dugnadsgrupper» fra forskjellige lag og foreninger innenfor Smiths Venner. Som byggherre med tilhørende ansvar i henhold til byggherreforskriften (HMS etc) har HVASA gjort undersøkelser omkring kvalitet,  sikkerhet og rutiner omkring arbeidene som utføres. Alt er funnet i orden i denne forbindelse.

7.  Entreprenørens garantiansvar
Det er uansett Entreprenøren som er ansvarlig for kvalitet og utførelse av alle arbeider. Entreprenøren har garantiansvar i 5 år etter overlevering av anlegget.  Det er fremlagt bankgarantier som sikrer dette selv om Entreprenøren skulle komme i økonomiske vanskeligheter før, eller rett etter, ferdigstillelse av anlegget.

8.  Drift av anlegget
Når anlegget er satt i drift, skal det overlates til et driftsselskap, Hallangspollen Va-Drift SA. Dette selskapet er etablert, men foreløpig er det ikke noen aktivitet i selskapet. Styremedlemmene er inntil videre de samme som i Hallangspollen Va-Utvikling SA.

Oslo, 10. Februar, 2016

Styret

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.